صفحه اصلی / تکنولوژی / ۵ باید و نباید در استفاده از شعار لوگو

۵ باید و نباید در استفاده از شعار لوگو

۵ باید و نباید در استفاده از شعار لوگو

اگر از شما بخواهیم چشمان خود را ببندید و پنج شعار را از بالای سر خود فهرست کنید، احتمالاً می توانید این کار را در کمتر از یک دقیقه انجام دهید. شما احتمالاً حتی می توانید شعار لوگوی مارک شده دقیق را در زمینه یک تبلیغ یا بسته بندی محصول تصور کنید.

این قدرت یک شعار خوب است. آنها کوتاه، جذاب، ساده و در عین حال توصیفی هستند و بنابراین بسیار به یاد ماندنی هستند.

شعار چیست؟

شعار (که در غیر این صورت به عنوان تگ لاین یا تسمه شناخته می شود) عبارتی است که اطلاعات بیشتری را در مورد محصول، خدمات یا نام تجاری شما منتقل می کند. شعارها می توانند بازنمایی واضحی از آنچه ارائه می دهید باشند یا برای برانگیختن احساسات مرتبط با برند شما استفاده شوند. به عنوان مثال، “عکاس عروسی” یا “فقط انجامش بده”.

همه جا شعار می بینیم و می شنویم. در آگهی های بازرگانی، تبلیغات رادیویی، بسته بندی، تبلیغات دیجیتال و گاهی در لوگوها.

اگر در حال طراحی یک لوگو برای کسب و کار خود هستید و سعی می کنید بفهمید که آیا شعاری را لحاظ کنید یا نه، باید چند نکته را در نظر بگیرید. اغلب اوقات، یک شعار لوگو می تواند از خود لوگو کم کند، مگر اینکه درست انجام شود – به همین دلیل تصمیم گرفتیم این وبلاگ را بنویسیم!

بایدها و نبایدهای شعار لوگو

در زیر، بایدها و نبایدهایی را که باید قبل از پرش به شعار لوگو همراه با چند مثال مفید در نظر داشته باشید، مرور می کنیم.

انجام دهید: شعار لوگوی خود را توصیفی یا احساسی کنید

بهترین شعارها یا کمی بیشتر در مورد محصول یا خدمات ارائه شده به شما می گویند یا چیزی را در شما ایجاد می کنند.

این نمونه ها را در نظر بگیرید:

شعارهای توصیفی 

شعار ماهی قرمز، میان وعده ای است که لبخند می زند

شعارهای احساسی 

شعار لوگوی آدیداس غیرممکن چیزی نیست

نکته: هدف شعار لوگوی خود را در نظر بگیرید. آیا این برای افزودن اطلاعات اضافی درباره کاری است که انجام می دهید؟ یا برای ایجاد احساسی است که می خواهید با برند خود مرتبط شوید؟

برای پاسخ به این سوالات، ممکن است بخواهید یک قدم به عقب بردارید و ارزیابی کنید که چه چیزی برند شما را از رقبای شما و سایرین در بازارهای مشابه متمایز می کند.

اگر چیزی کاملاً منحصر به فرد یا متفاوت در مورد محصول یا خدمات شما وجود دارد، ممکن است بخواهید از شعار خود برای بیان این موضوع استفاده کنید. اگر این شخصیت و ارزش های برند شما است که شما را از دیگران متمایز می کند، ممکن است بخواهید مسیر احساسی را طی کنید.

تصمیم گیری در این مورد به شما کمک می کند کلمات مناسب را برای استفاده انتخاب کنید. باید مراقب باشید که خیلی توصیفی نباشید. شعارهای لوگو به این صورت است که کمی مرموز باشد و باعث شود که فرد بیشتر بخواهد.

بسیاری از شرکت‌ها از شعارهای واضح و توصیفی به شعارهای باطنی‌تری که احساسات را برمی‌انگیزد، حرکت کرده‌اند، مثلاً فدکس را در نظر بگیرید.

شعار Fedex 1978-1983. منبع: Forbes.com

شعار Fedex از ۲۰۰۹ تا کنون. منبع: leanagileguru.com

جدیدترین شعار فدرال اکسپرس همچنان حس تحویل سریع را که شعار اصلی آن بدون زیاده گویی انجام می داد، منتقل می کند. در حالت ایده آل، شعار لوگوی شما یک مزیت کلیدی را برجسته می کند، در حالی که هنوز چیزی را به تخیل می سپارد.

نکن: شعار لوگوی خود را خیلی طولانی کنید

شعارهای عالی معمولاً کوتاه هستند (حدود ۴ کلمه یا کمتر) و از طریق طنز یا سایر قلاب های خلاقانه توجه را به خود جلب می کنند.

نایک و مک دونالد دو تا از به یاد ماندنی ترین شعارهای لوگوی موجود را دارند.

این تصادفی نیست که آنها سه کلمه هستند. واقعیت این است که این شعارهای جذاب کوتاه هستند و بنابراین به راحتی قابل یادآوری هستند. آنها لزوماً چیزی در مورد کاری که شرکت انجام می دهد به شما نمی گویند، اما احساسات قوی را برمی انگیزند. در مورد مک دونالد، این یک احساس راحتی و لذت است. در مورد نایک، این حس عزم و اراده است.

اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که این شعارها بسیار به یاد ماندنی هستند، دلیلی که کاربردی تر است. کار کردن با شعارهای کوتاه ساده تر است. سه حرف می توانند به راحتی زیر لوگو قرار بگیرند بدون اینکه از طراحی لوگو کم کنند. از منظر طراحی، آنها در واقع می توانند به متعادل کردن لوگو کمک کنند. شعارهای طولانی‌تر لوگو می‌توانند طراحی را از بین ببرند و لوگو را کمتر تأثیرگذار و خوانش آن سخت‌تر کنند.

اگر به فکر استفاده از شعار لوگو هستید، سعی کنید چیزی ساده بیاورید و تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید. از کلمات طولانی و جمع کردن چندین ایده در یک جمله خودداری کنید. اگر در تلاش برای کوتاه نگه داشتن شعار خود هستید، باید از قرار دادن آن در لوگوی خود اجتناب کنید – آن را برای سایر مواد بازاریابی ذخیره کنید!

آیا: مکان های دیگری را برای شعار خود در نظر بگیرید

این ما را به یک ملاحظه مهم هدایت می کند. اگر شعار لوگوی شما کار نمی کند، نگران نباشید! فرصت های زیادی برای استفاده از شعار شما وجود دارد که مستقیماً در لوگوی شما وجود ندارد.

سایر مکان های ارزشمند برای قرار دادن لوگو عبارتند از:

 

  • نوار پیمایش وب سایت یا پاورقی
  • کارت بازرگانی
  • مواد بازاریابی چاپی مانند بروشور، پوستر و کوپن
  • ویترین خرده فروشی
  • پست صوتی
  • پوشاک شرکتی
  • تبلیغات دیجیتال
  • جینگ شرکت
  • اقلام تبلیغاتی شرکت مانند نوت بوک، خودکار و بطری آب

 

اگر شعار شما در جایی غیر از لوگوی شما قرار گیرد، ممکن است در واقع بهتر طنین انداز شود و تاثیر بیشتری داشته باشد . فرض کنید یک رستوران یا کافه کوچک دارید، اگر کارکنان شما تی شرت یا کلاه با شعار شما بر روی آنها می پوشند، احتمالاً تأثیر قوی تری بر جای می گذارد زیرا مشتریان شما هر روز با آنها در تعامل هستند.

انجام دهید: مراقب جفت کردن فونت ها باشید

انتخاب فونت برای شعار لوگوی خود یک مرحله حیاتی است. شما باید مطمئن شوید که از جفت فونت های مناسب استفاده می کنید تا ظاهر لوگو را بیش از حد پیچیده نکنید. شما نمی خواهید چشم را از نام شرکت خود دور کنید!

چند قانون کلی که باید در نظر داشت عبارتند از:

 

  • فونت شعار خود را ساده نگه دارید
  • از فونت های اسکریپت دار خودداری کنید و به جای آن از فونت های sans serif یا serif استفاده کنید
  • برای نام و شعار شرکت خود یک خانواده فونت را حفظ کنید، اما وزن شعار را کاهش دهید

 

همه این قوانین طراحی لوگو به برقراری ارتباط سلسله مراتبی کمک می کند، که به نوبه خود به چشم کمک می کند که در ابتدا به چه چیزی نگاه کند.

 

مبادا: فقط به این دلیل شعار داشته باشید

در حالی که ایده یک شعار خوب به نظر می رسد، شعار شما باید در خدمت هدفی باشد. شاید نام تجاری شما کمی مبهم باشد و بخواهید آنچه را که انجام می دهید روشن کنید. این یک دلیل محکم برای گنجاندن یک شعار در لوگوی خود است.

در حالت ایده آل، یک شعار با نام تجاری قدیمی می شود و نیازی به تغییر برای چندین سال نیست. به همین دلیل، سعی کنید آن را با هیچ خبر یا روند فعلی مرتبط نکنید. در نحوه نمایش محصول یا خدمات خود در شعار خود صادق باشید. اگر اینطور نیستید، احتمالاً مجبور خواهید شد آن را تغییر دهید.

به عنوان مثال سوپ کمپبل را در نظر بگیرید. در دهه ۸۰، شعار شرکت سوپ “سوپ غذای خوب است” توسط FDA با مخالفت مواجه شد، زیرا سوپ حاوی مقداری فراتر از میزان مصرف روزانه توصیه شده سدیم بود. در پاسخ به این جنجال، کمپلز شعار خود را به «ممم! ممم! خوب!» برای دور کردن تاکید از سلامتی، به طعم و مزه.

شعار قدیمی بانک تی دی در مقابل شعار جدید

در سال ۲۰۱۷، TD Bank شعار خود را از قدیمی “بانکداری می تواند به این راحتی باشد” به “آماده برای شما” تغییر داد. این حرکت به بازار هدف در حال تکامل شرکت، از بیبی بومرها گرفته تا هزاره‌ها که کمتر به بانکداری راحت و بیشتر به راحتی اهمیت می‌دهند، پاسخ داد. این حرکت همچنین برای القای اعتماد بیشتر به آینده مالی مشتریان آنها انجام شد.

بسیاری از برندهای واقعا موفق و شناخته شده مانند استارباکس، لولولمون و زارا از استفاده از شعارهای لوگو خودداری کرده اند و آرم های آنها هنوز هم عالی به نظر می رسد! اگر نیاز یا دلیل اساسی برای درج شعار در لوگوی خود ندارید، توصیه می کنیم از استفاده از آن خودداری کنید.

آیا لوگوی شما واقعاً به شعار نیاز دارد؟

بیایید خلاصه کنیم – افزودن یک شعار به لوگوی شما اطلاعات بیشتری در مورد شرکت شما اضافه می کند و احساسی مرتبط با برند شما ایجاد می کند. با این حال، شعارهای لوگو در صورتی که بیش از حد طولانی یا پیچیده باشند، می توانند از طراحی کلی لوگو کاسته شوند. اگر به فکر اضافه کردن شعار به لوگوی خود هستید، باید این نکات را در نظر داشته باشید:

 

  • شعار شما باید متمایز کننده اصلی شما باشد، چه شخصیت برند شما و چه محصول/خدمت شما
  • شعارهای لوگو بهتر است کوتاه باشند
  • شعار خود را در جایی غیر از لوگوی خود قرار دهید که ممکن است تأثیر قوی تری داشته باشد
  • هدف شعارها باید بی زمانی باشد
  • دلیل روشنی برای درج شعار خود در لوگوی خود داشته باشید، اگر ندارید، از استفاده از آن خودداری کنید

 

تایپ فوری

تایپ فرمول

طراحی لوگو

طراحی بنر

برای طراحی لوگو و مشاوره به سایت موسسه هیدیکا مراجعه فرمایید

درباره takin

این مطالب را نیز ببینید!

نحوه استفاده از نماد حیوانات در لوگوی خود

نحوه استفاده از نماد حیوانات در لوگوی خود   حیوانات و برندها مانند پوما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.